کاربرد ژئوسینتتیک‌ها در صنعت نفت و گاز

حفاظت از محیط زیست

مراحل حفاری

فرآیند حفاری همیشه با انواع مایعات حفاری و تأسیسات بازیافت همراه است. در این تأسیسات، الزاماتی برای استفاده از یک پوشش در لاگون‌های ذخیره وجود دارد که قبل از فرآیند علاج بخشی برای جلوگیری از نفوذ به زیر خاک و آب های زیرزمینی استفاده می‌شود. ساخت و حفر لاگون‌های ذخیره و پوشش آن با ژئوسینتنتیک‌ها باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود.

یک لاگون برای استفاده و نگهداری مایعات حفاری

محصولات مورد استفاده:

  • ژئوممبرین (به عنوان مانع عبور مایعات)
  • ژئوتکستایل (به عنوان لایه حفاظتی برای ژئوممبرین)

کنترل ثانویه ی فرآیندها، پالایشگاه‌های مخازن ذخیره سازی و خطوط لوله پتروشیمی

اکثر مخازن ذخیره سازی و مخازن پردازش در صنعت نفت و گاز از فولاد ساخته شده‌اند. بر اساس مقررات زیست محیطی مختلف، در صورت نشت یا آسیب به این مخازن، سیستم مهاربندی ثانویه ای باید وجود داشته باشد. استفاده از ژئوسینتتیک‌ها به عنوان لایه آب بندی در زیر و در پیرامونِ این تجهیزات، رایج و مقرون به صرفه است. همچنین برای خطوط لوله‌ای که مایعات مانند نفت خام یا میعانات را انتقال می‌دهند قابل استفاده می‌باشد. باید یک سیستم مهاربندی ثانویه درصورت وجود هر گونه آسیب در خط لوله وجود داشته باشد.

سیستم مهار ثانویه بوسیله ژئوسینتتیک‌ها در محوطه مخازن نفت ( tank farm)

استفاده از ژئوسینتتیک‌ها در Tank Farm‌

موارد استفاده ژئوسینتتیک‌ها در پالایشگاه‌ها و خطوط لوله پتروشیمی

  • ژئوممبرین (به عنوان مانع عبور مایعات)
  • ژئوتکستایل (به عنوان لایه حفاظتی برای ژئوممبرین)
  • GCL (به تنهایی یا در ترکیب با ژئوممبرین)

بسیاری از تأسیسات پردازش نفت و گاز مانند ماشین‌های شیرین کننده و یا کارخانه‌های پتروشیمی آب‌های شوری تولید می‌کنند که به دلیل وجود آلاینده‌های موجود در آن، نمی‌توانند مستقیماً به محیط زیست تخلیه شوند. در مناطقی با شدت نور خورشید زیاد، تبخیر یک گزینه کارآمد و اقتصادی برای مدیریت چنین فاضلابی خواهد بود. همچنان که مایعات در مدت طولانی در تالاب تبخیر باقی می‌مانند، باید از نفوذ آن‌ها به خاک و آب‌های زیرزمینی جلوگیری شود. ژئوممبرین‌ها، محصولات مناسبی برای چنین کاربردی هستند.

حوضچه تبخیر با ژئوممبرین

مواد استفاده ژئوسینتتیک‌ها در حوضچه‌های تبخیر

  • ژئوممبرین (به عنوان مانع عبور مایعات)
  • ژئوتکستایل (به عنوان لایه حفاظتی برای ژئوممبرین)

دفع پسماند (صنعتی و شهری)

پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های فرایندی همیشه در طول عملیات پردازش مقدار زیادی پسماند تولید می‌کنند. این زباله‌ها به روش‌های سازگار با محیط زیست مدیریت می‌شوند. یکی از این روش‌ها، دفن پسماند‌ها است که در آن پسماند در یک موقعیت کنترل شده در زمین دفن می‌شود. دفن پسماند‌ها باید در یک بستر پوشیده شده صورت گیرد و در نهایت روی آن نیز کاملاً پوشیده و مهر و موم شود. امروزه ژئوسینتتیک‌ها مصالح مفیدی برای پوشش و رایج‌ترین سیستم قابل استفاده در دفن پسماند می‌باشند.

دفن پسماند شهری با پوشش ژئوسینتتیک در کف

موارد استفاده ژئوسینتتیک‌ها در دفن پسماند

  • ژئوممبرین (به عنوان مانع عبور مایعات)
  • ژئوتکستایل (به عنوان لایه حفاظتی برای ژئوممبرین)
  • GCL (به تنهایی یا در ترکیب با ژئوممبرین)

ساخت جاده در زمین با خاک نرم

چاه‌های نفت و گاز و تجهیزات پردازش در خاورمیانه گاهی در مناطقی با ظرفیت باربری کم در خاک قرار دارند. دسترسی به مکان از طریق برخی از راه‌های دائمی و موقت ارائه می‌شود که بر روی خاک نرم ساخته می‌شوند. ساختن جاده‌ها در خاک‌های نرم نیاز به مقدار زیادی از مواد خاکی (شن و ماسه) با کیفیت بالا دارد که در طراحی در نظر گرفته می‌شود. استفاده از ژئوسینتتیک‌ها، نیاز به استفاده از خاک برداری را کاهش می دهد و هزینه و زمان ساخت و ساز را کم می‌کند. در این شکل یک لایه از ژئوسینتتیک‌ها بر روی خاک نرم اجرا شده است تا خواص خاک بهبود یابد.

ژئوگرید در ساخت و ساز جاده (سمت چپ) و مفهومی (سمت راست)

مواد استفاده ژئوسینتتیک‌ها در ساخت جاده‌ها

  • ژئوگرید (به عنوان پایه تقویت کننده)
  • ژئوکامپوزیت (ژئوگرید + ژئوتکستایل به عنوان تقویت پایه)

دیوارهای نگهدارنده در جاده‌های دسترسی و طرح‌های آماده سازی مکان

دیوار نگهدارنده یک عنصر ساختاری است که دو قطعه زمین همسایه را با سطوح متفاوت بهم متصل می‌کند و همچنین پایداری خاک را حفظ می‌نماید. دیوارهای نگهدارنده اغلب در پروژه‌های ساخت و ساز جاده و توسعه چشم انداز، استفاده می‌شوند. جاده‌های دسترسی به کارخانه‌های صنعتی همیشه از یک بزرگراه یا جاده اصلی با یک تقاطع غیر همسطح که از چندین دیوار حائل تشکیل شده است شروع می‌شوند. یک راه حل اقتصادی برای ساخت یک دیوار حائل، استفاده از ژئوسینتتیک‌ها می‌باشد. با استفاده از محصولات ژئوسینتتیک‌، می‌توانید دیواری از خاک مناسب در محل با اضافه کردن برخی از عناصر پلاستیکی بسازید. بنابراین نیازی به حمل و نقل میلگرد، بتن و فولاد به محل وجود ندارد. این سیستم همچنین در هنگام تلاش برای ساخت دیوار روی خاک نرم مفید است.

نمایی از دیوار ژئوگرید پس از ساخت (راست) و دیوار ژئوگرید مفهومی (چپ)

موارد استفاده ژئوسینتتیک‌ها در ساخت دیوارهای نگهدارنده

  • ژئوگرید (به عنوان تقویت بدنه خاک)

حفاظت از لوله

در ساخت خط لوله، همیشه این احتمال وجود دارد که خط لوله آسیب دیده باشد و ممکن است پیامدهای زیست محیطی و ایمنی داشته باشد. استفاده از ژئوتکستایل یک گزینه عالی برای حفاظت از خطوط لوله در برابر این نوع آسیب ها است. این گزینه‌‌ای سریع، آسان و امن است که در سراسر جهان استفاده می‌شود.

ژئوسینتتیک‌های مورد استفاده در حفاظت از لوله‌ها

  • ژئوتکستایل نبافته

حفاظت از لوله‌ها
Date