سکیومت

معرفی ®Secumat

Secumat يك شبكه پوششي دولايه اي سه بعدي است که به منظور کنترل فرسایش خاک و محافظت از شیب ها مورد استفاده قرار می گیرد. اولين لايه این محصول شامل يك بافت در هم تنيده جهت نگهداري ذرات خاك مي باشد و دومين لايه شبكه ای پيچ و تابدار به منظور مقاوم سازي لايه اول است. شکل زیر ساختار کلی این محصول را نشان می دهد.

شکل1-ساختار کلی محصول Secumat

نحوه عملکرد ®Secumat

عملکرد Secumat به گونه اي است که بستر خاکی تمامی سطوح و عمق این محصول را پر مي کند تا مانع از عبور جريان آب سطحي شود و به دنبال آن از فرسایش خاک زیرین جلوگیری کند. اين محصول نسبت به مواد شيميايي طبيعي و بيولوژيکي موجود در خاک و اشعه UV مقاوم بوده و کارايي آن براي استفاده هاي بلند مدت تضمين شده است. به منظور نصب این محصول، شيب سطح کارگذاری بسیار حائز اهميت مي باشد و زاويه بستر خاکی که این محصول بر روی آن نصب می گردد نباید از 60 درجه تجاوز کند. در صورتيكه شيب بستر خاکی بیش از 60 درجه باشد، يك لايه Secugrid در زير لايه Secumat به منظور تسلیح و پایدارسازی بستر خاکی مورد استفاده قرار می گیرد. تصاویر زیر نمونه هایی از اجرای این محصول را نشان می دهد.

شکل2- اجرای Secumat در شیب کمتر از 60 درجه

شکل3- اجرای Secumat در شیب بیش از 60 درجه به همراه یک لایه Secugrid جهت افزایش پایداری شیب

مزایای محصول ®Secumat

اين محصول دارای امتيازات مشروحه زير در مقایسه با ساير محصولات مشابه است:

  • قابليت نگهداری ذرات خاک: این محصول دارای شبکه سه بعدی در هم تنیده ای می باشد که از خروج ذرات خاک جلوگیری می کند.
  • امکان رويش يکنواخت گياهان سبز بر روی آن و از میان آن: پوشش گیاهی روی سطح Secumat به صورت یکنواخت می باشد.
  • کاهش لغزش سطح خاک: با رویش گیاه و یا پوشش بتنی، خاک بر روی ترانشه دچار فرسایش نمی شود.
  • قابليت کنترل فرسايش به همراه مسلح نمودن سطح: این محصول قابلیت اجرا بر روی شیب های تند (تا 70 درجه) را دارا است. در صورتی که شیب بیش از 60 درجه باشد، جهت افزایش پایداری سطح خاکی این محصول قابلیت استفاده همزمان با ژئوگرید را داراست.
  • کاهش سرعت آب بر روی سطوح شيبدار: بافت سه بعدی این محصول باعث کاهش سرعت آب و روند فرسایش می شود.
  • متوقف نمودن نشست های موضعی: محصول Secumat از فرسایش موضعی خاک و در نتیجه از نشست های موضعی ناشی از آن جلوگیری می کند.
  • امکان نصب سريع، آسان و کم هزینه: به دلیل سبک بودن رول های اين محصول حمل آن ساده بوده و تنها با استفاده از قلاب های فلزی به راحتی و با سرعت بالا قابل نصب است.
  • مقاوم در برابر بارهاي ضربه اي: این محصول در برابر بارهای ضربه بسیار مقاوم است . به طوریکه به عنوان مثال افتادن يك قطعه سنگ30 كيلوگرمي از ارتفاع 2 متري بر روی اين محصول آسيبي به آن وارد نمي كند.
  • مقاوم در برابر دما: ساختار Secumat به گونه ای است که تحت بار kN/m265/1 در دماي بين 10- تا 170 درجه سانتيگراد آسيبی نمي بيند.

نصب محصول ®Secumat

به منظور نصب Secumat می بایست موارد زير رعايت گردد:

1- شيب بستر حتی الامکان پايدار باشد.

2- مطابق شکل زیر، رول های Secumat از سمت بالای شيب به سمت پایین گسترده شوند.

شکل4- نحوه گستراندن Secumat بر روی شیب ها

3- Secumat با استفاده از بست و ميخ های U شکل به بستر خاکی متصل می شود. علاوه بر اين در محل همپوشانی رول ها نيز بايد از بست های U شکل برای تثبيت آنها استفاده شود. جهت جلوگيري از پوسيدگي ميخ ها در اثر گذشت زمان می بایست ميخ ها گالوانيزه شوند و يا با رنگ اپوكسي مناسب پوشانده شوند.

شکل5- نحوه اتصال Secumat بر روی شیب های خاکی

4- Secumat گسترده شده در ابتدا و انتهای شیب بايد توسط حجمی از خاک که برروی آن ریخته می شود، مهار گردد. جزئيات نحوه مهار این محصول در بالا و پايين شيب مطابق شکل زیر می باشد.

شکل6- نحوه مهار Secumat در بالا و پایین شیب های خاکی

5- خاک پوشاننده رول ها بايد با دقت و با شروع از قسمت پایین بستر یا پای شيب بر روی Secumat ريخته شود. ضخامت ماسه نیز بايد مطابق با ضخامت Secumat باشد. شکل 7 نحوه انجام این عملیات را نشان می دهد.

53

شکل7- نحوه پوشش سطح Secumat بوسیله ماسه سکیومت