ژئوکامپوزیت مسلح کننده

ژئوکامپوزیت مسلح کننده

کامبیگرید یک محصول کاپوزیت از خانواده ژئوسینتتیک ها می باشد که متشکل از یک لایه ژئوگرید و یک لایه ژئوتسکتایل بافته نشده از جنس پلی پروپیلن (PP) است که در میان نوارهای مسلح کننده ژئوگرید با برقراری یک اتصال یکپارچه جایگذاری شده است. این محصول ترکیبی کلیه ملزومات و ویژگی های مورد نیاز یک مسلح کننده ی ژئوسینتتیکی مانند قابلیت تثبیت مقاطع خاکی، فیلتراسیون و جداسازی را به صورت یک جا در خود جای می دهد. به همین دلیل کاربرد اصلی این محصول را می توان در خاک های بستر سست که نیازمند افزایش ظرفیت باربری می باشند، دانست.

شکل 1- نمای کلی از محصول کامبیگرید

یک روش مرسوم در افزایش ظرفیت باربری خاک های سست اجرای لایه های مصالح سنگدانه ای متراکم بر روی خاک بستری می باشد که ظرفیت باربری لازم جهت تحمل بارهای استاتیکی و یا دینامیکی وارده را دارا نیست. با توجه به این که خاک های بستر غالبا ریز دانه می باشند، از این رو اجرای مصالح سنگدانه ای متراکم، که خود به دلیل درشت دانه بودن دارای درصد تخلخل قابل توجهی می باشند، موجب حرکت و جابجایی این ذرات به داخل لایه های سنگدانه ای در حین عملیات تراکم و یا در حین بارگذاری سازه می شود. این امر با گذشت زمان موجب از بین رفتن کارایی و عملکرد بخشی از لایه باربر (مصالح سنگدانه ای متراکم) می شود.

محصول کامبیگرید با دارا بودن یک لایه ژئوتکستایل بافته نشده که در میان نوارهای لایه ژئوگرید قرار گرفته است موجب جلوگیری از جابجایی ذرات ریز دانه خاک بستر سست به داخل مصالح لایه باربر شده و از افت عملکرد این لایه حین بارگذاری های مختلف استاتیکی و دینامیکی جلوگیری می کند. از سوی دیگر وجود لایه ژئوگرید در این محصول با ایجاد عملکرد قفل شدگی میان مصالح سنگدانه ای و همچنین کمک به باربری مجموعه در مواجهه با بارهای کششی (با ایجاد کمترین تغییر طول) موجب افزایش ظرفیت باربری مجموعه خاکی می شود. این محصول با ترکیب های مختلف از ژئوگرید و ژئوتکستایل موجود بوده که با توجه به نیاز پروژه و معیارهای طراحی آن مورد انتخاب و استفاده قرار می گیرد.

شکل2- اجرای کامبیگرید در حد فاصل مصالح سنگدانه ای متراکم و خاک بستر سست

نتایج آزمایش های مختلف بر روی محصول کامبیگرید در حالت استفاده در میان لایههای اساس و یا در حد فاصل خاک بستر و لایه اساس نشان می دهد که در حضور این محصول می توان کارایی مجموعه را در افزایش ظرفیت باربری و یا کاهش ضخامت لایهی اساس تا 30 درصد افزایش داد. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت زهکشی در کنار سایر ویژگی های اصلی محصول از جمله تسلیح، فیلتراسیون و جداسازی
  • عملکرد بسیار بالا در افزایش ظرفیت باربری در مقاطع خاکی دارای خاک بستر سست با CBR کمتر از 3 درصد
  • مقاومت بسیار بالا در کرنش های بسیار پایین
  • مقاومت بالا در برابر حملات شیمیایی و بیولوژیکی
  • قفل شدگی سریع با مصالح شنی
  • نصب سریع و آسان در تمامی شرایط آب و هوایی بدون نیاز به تجهیزات و تکنیک های پیچیده
  • دارای گواهینامه کنترل کیفیت اروپا (CE)
  • قابلیت استفاده در دیوارهای حائل حتی با شیب های تند و هندسه های پیچیده
  • دوام و عمر بسیار بالا
  • بسیج شدن نیروی کششی در بخش ژئوگرید این محصول (Secugrid) حتی در تغییر طول های کمتر از 2%

شکل3- نمودار مقایسه ای عملکرد کامبیگرید و سایر ژئوگرید ها در کرنش های پایین (کمتر از 2%)